Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

måndag, mars 29, 2010

Snart är det påsk...

Måndag i påskveckan... har säkert nåt kul namn men det vet jag inte nu. Har iallafall börjat påskpyssla :) hittade ett spännande recept på en ägglikörtryffel men insåg snabbt att nån ägglikör inte fanns i barskåpet...
Vad gör man då??
Om man är som mig så googlar man efter ett recept på ägglikör o fixar till likören av det som finns hemma :)
Ursprungsreceptet kommer från Allt om Mat nr 1 1984... mitt recept är halverat samt modifierat efter mitt huvud o säkert mycket godare ;)

Ägglikör

5 äggulor
180 gr florsocker
2 msk ljus sirap
1,5 dl mjölk
2 msk vispgrädde
½ vaniljstång
15 cl vodka
2,5 cl konjak

Koka upp mjölken o grädden med vaniljstången (snitta den på längden o skrapa ur kärnorna) och låt det kallna sen. Plocka sedan ur vaniljstången.
Vispa äggulor och florsocker och rör i den kalla vaniljmjölken, rör tills blandningen är helt slät.
Rör sedan långsamt i spriten, se till att det är samma temperatur på både äggblandningen och spriten annars är det större risk att det skär sig.
Låt helst likören stå kallt ett par veckor. Man kan dricka den direkt men den ska tydligen bli godare o gulare ju längre den står...

Har i och för sig svårt att tro att den kan bli mycket godare....
För min del blir det lagring i 4 dagar tills den ska användas ;)

Inga kommentarer: