Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

torsdag, januari 28, 2016

en semla är en semla?

Idag är det ju modernt att göra om semlor på alla möjliga sätt, jag har hitills sett minisemlor, wienersemlor, semletårtor, to-gosemlor, korvbrödssemlor, jordgubbssemlor, chokladsemlor, lakrits&citronsemlor, jättesemlor och räksemlor. Såg en artikel om en avart med sesamfrön på och fylld med köttfärs, sallad, gurka, tomat, lök och dressing också...

Mitt i detta insåg jag ju att jag måste också göra en egen nysemla och efter lite bollande med broderskapet hade vi skapat en tacosemla och Yngste sonen fick bli försökskanin idag :)



TACOSEMLA

till varje semla behövs:

1 fralla av valfri sort
tacofärs (funkar med vilken sort man tycker bäst om-köttfärs, quornfärs, nötfärs...)
riven ost
salsa el tacosås
creme fraiche
ev parmesanost

Dela brödet och gröp ut en del av innanmätet, lägg i tacofärsen och strö över riven ost, lägg på bakplåtspappersklädd plåt med locket vid sidan om, strö ost över locket också.
Grädda i ugn (225 grader) tills osten smält och fått lite färg.
Klicka på creme fraiche och salsa/sås, lägg på locket och strö ev över lite nyriven parmesan.

Min första tanke var att göra en gucamole och spritsa på som "grädde" men eftersom sonen inte är så förtjust i det blev det creme fraich istället.

Servera med en god sallad :)

**************************************************

Sen blev nästa fundering -heter det semmeltankar eller semletankar om man tänker på semlor?

Inga kommentarer: