Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

söndag, februari 10, 2008

Februarigott...

Så försvann hela julen, nyåret, trettonhelgen och resten av januari i ett töcken...dimma och dis och allmän låg motivation...

Var iväg på ett litet födelsedagsfirande igår och istället för en blomma gav jag mig tid att baka lite...för visst är det något spec med att få nåt hembakt istället för en bukett tulpaner.

Nöttoscamazariner (ca 16 st)många arbetsmoment men väl värt tiden!!!

Mördeg
3 dl vetemjöl
½ dl socker
125 g smör eller margarin
1 äggula

Fyllning
200 g mandel
50 g smör el margarin
½ syrligt äpple
1½ dl socker
2 ägg
1 äggvita

Tosca
1½ dl pecannötter (eller hasselnötter)hackade
3/4 dl vispgrädde
50 g smör eller margarin
½ dl honung
1 dl socker
50 g hackade valnötter
det rivna skalet av 1 apelsin
½ dl hackad mandel

Börja med att snbbt hacka samman alla ingredienserna till mördegen. Tryck ut i mazarinformar och ställ dem kylskåpskallt att vila i ca 30 minuter (det gör inget om de står längre...)
Sätt ugnen på 175 grader.
Medan degen vilar hackas mandeln i matberedare (den behöver inte skållas o skalas om man inte vill), tillsätt socker, margarin och äpple (skalat och i bitar)sedan ägg och äggvita ett i taget. Slå smeten slät mellan varje ägg. Fyll formarna med fyllningen, inte ända upp till kanten. Grädda i den nedre delen av ugnen i ca 15 minuter.
Medan mazarinerna gräddas görs toscasmeten.
Mät i en kastrull upp vispgrädde, matfett, socker, honung och apelsinskalet. Värm upp under omkrörning och låt därefter småkoka i ca 5 minuter. Dra av kastrullen från värmen och tillsätt nötterna och mandeln.
Ta ut mazarinerna och höj ugnstemperaruren till 225 grader. Fördela toscasmeten på mazarinerna och ställ in dem i ugnen igen och grädda ytterligare 5-8 minuter eller tills smeten fått en knäckigt brun färg.
Låt kallna helt innan de förpackas alternativt äts upp.

Lycka till!!

Inga kommentarer: