Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

lördag, september 26, 2009

mini cupcakes

Joo...igår anföll tristessen med hög fart så för att inte bli helt passiv o somna redan före kl 22.00 så begav jag mig ut i köket o började skapa :)

Resultatet blev hundra små söta muffins som idag har blivit cupcakes med hjälp av min fantastiska fantasi o en del frosting, strössel o annat smått o gott (med betoning på gott *S*)

Resultatet kommer ett gäng vänner få smaka ikväll...



Minimuffins (100 st i lagerhaus småformar)

4,5 dl mjöl
1,5 dl rapsolja
2 dl mjölk
1,5 dl strösocker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
0,5 tsk salt
100 gram mörk choklad

Blanda allt utom chokladen till en slät smet. Hacka chokladen o rör ner den i smeten. Fördela i formarna, max till 2/3. Grädda i 8-10 minuter i 200 grader. Ställ att svalna.

Punchfrosting (till 100 minimuffins enligt ovanstående recept)

2,5 dl strösocker
0,8 dl vatten
1 tsk citronsaft
2 äggvitor
2 tsk vaniljsocker
1-2 tsk punchessens (sån där som man blandar med alkohol egentligen...)

Koka socker, vatten o citronsaft till 115 grader. Vispa under tiden äggvitorna till hårt skum. Tillsätt den varma sockerlagen under vispning, lite i taget... Vispa sedan tills marängsmeten är kall, tillsätt under tiden vaniljsocker och punchextrakt samt färg om du vill ha den.
Spritsa marängfrostingen på muffinsen o pynta med strössel o annat smått o gott (tec små karameller etc...)
Ko

1 kommentar:

Anonym sa...

Mums, me gusta. (-: