Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

söndag, januari 17, 2010

På en pinne...

Har gjort en massa plockmat det senaste... som inte blivit bloggad, det är nästan så jag skäms över att det blivit så få blogginlägg

"-bättring ena!!" fast jag lovar inget ;)

Till en fest på nyår vart det det här plocket iallfall... bland annat ;)

Det är olika sorters oliver på pinne, rädisor i halvor, smakrik Port Salut från Gäsene Ost med oliv, grovt rågbröd med en grön äggstanning och rökt lax och inte minst en skaldjurscheesecake.
Cheescaken och laxsntten passar även väldigt bra att servera som en lättare förrätt :) -vilket jag gjorde på min nyårsmiddag (var själv inte med på festen där plocket serverades)

Rågbrödssnitt med äggstanning o rökt lax


4 ägg
2½ dl havregrädde (eller vanlig grädde om du vill det)
1 dl blandade örter (jag hade ruccola, dill och persilja)
salt o peppar

Mixa örterna med grädden och vispa sedan ihop örtgrädden med äggen o kryddorna.
klä en form med bakplåtspapper och häll i äggsmeten, grädda i 175 grader varm ugn i ca 25 minuter (eller tills äggstanningen stannat helt) Låt svalna. Skär i bitar lika stora som rågbrödskivorna, lägg skivad rökt lax ovanpå och skär sedan i rutor av önskad storlek.


1 kommentar:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.