Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

söndag, mars 30, 2008

Paj...


Paj är helt enkelt vår/sommarmat!! Jag får riktiga sommarkänslor utav att äta paj...vanligtvis så tar jag vad jag har och blandar till en fyllning men måste dela med mig utav en lite annorlunda variant, lite smalare kan man säga då det inte är nån ost i den...

Rödbetspaj

Gör först en pajdeg:

120 g margarin
1 dl råg eller grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
1 tsk örtsalt
1 msk ättika (24%)
2 msk kallt vatten

Blanda margarin med mjöl och salt till en grynig massa tillsätt sen ättika och vatten och blanda tills det är en smidig deg. Kavla ut och täck en form, låt stå kallt medan du gör fyllningen.(ev överbliven pajdeg håller sig minst 1 vecka i kylen och går alldeles utmärkt att frysa om man vill det.)

fyllning:
1 pkt babyrödbetor (Findus 230g)
1 gul lök
1 burk ansjovis
1 laxfilé i portionsbit (ca 120 g)
2 ägg
1 dl turkisk yoghurt
örtsalt, svartpeppar o timjan

Koka rödbetorna enligt förpackningen (ca 5 minuter), häll av vattnet o ställ åt sidan. Finhacka löken och koka den mjuk i lite matolja, den ska inte ta färg. Tillsätt sedan anjovis, rödbetor och laxen skuren i bitar. Krydda med lite timjan, peppar o salt.

Förgrädda pajskalet i ca 10 minuter i 200 grader.

Lägg i rödbetsblandningen i pajskalet. Blanda äggen med yoghurten och lite salt o pellar till, ev lite dill om man känner för det.

Grädda sen i ugn 175 grader o ca 30 minuter tills äggstanningen satt sig.

Godast är den här pajen kall eller ljummen med kokta ägg, lite sallad och yoghurt till...

PST...lätt att allergianpassa...gör bara en "säker" pajdeg

Inga kommentarer: