Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

onsdag, augusti 27, 2008

Kycklingsallad

Blev så väldigt sugen på kyckling igår...så inatt tinade ett par kycklingfiléer i en enkel marinad (vinäger, olja, curry och lite örtsalt)...en smaskig currysås var tanken...men...idag...hmmm...sallad!!! ja, med marinerad dinkel och fetaost...
Sagt och gjort, till lunch idag blev det kycklingsallad :)
Lite enkla grönsakar...lite dinkel..ett par brödkrutonger och så kycklingen såklart...dribbel passar bra som dressing!!

Marinerad dinkel

Koka dinkel enligt förpackningen (40 minuter sådär) låt kallna (eller så tar du fram ett paket färdigkokt dinkel ur frysen om du nu varit så förutseende)
Finhacka en röd lök, hacka en driva valfria kryddörter -jag har mest persilja i men så är jag precis galen i persilja enligt sonen...
Blanda lite(1 msk till 4 portioner) god vinäger -min favorit är äppelcidervinäger från Glorias i Lund med dubbelt så mkt god olja (kallpressad rapsolja om jag får råda och det gör jag ju i min blogg!!*ler*)
örtsalt och lite peppar..
Blanda allt och låt det gärna stå en timme eller två innan du äter om du har tålamod.

Brödkrutonger gör jag en drös när andan faller på och det finns bröd över, helst ska det vara surdegsbröd...
Värm en stekpanna...häll i vitlöksolja...i med brödet skuret i tärningar och ev på med lite salt och peppar (smaksak *S*)...stek tills brödet är krispigt. Låt kallna och förvara i burk med icke tätslutande lock :)
Suveränt gott till sallader och soppor eller bara som ett snabbt snacks medan du lagar mat...

1 kommentar:

Anonym sa...

vad gott det låter!