Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

lördag, augusti 23, 2008

Äpplepaj

Varför göra nåt enkelt om man kan krångla till det!!
Yngste sonen och jag skulle baka äpplepaj, vi hade fått tag i jättefina Discovery som är vår favoritsort, lagom söta, lagom syrliga och lite större...
När vi skulle göra smuldegen for skaparlusten i sonen -måste man verkligen bara har mjöl, smör och socker?? Nejdå, man kan ha havregryn i också svarade hans mamma pedagogiskt då :) men mer då?? När vi var färdiga hade vi en smuldeg med fiberberikade havregryn, solrosfrön, mjöl, råsocker, smör och 70%-ig choklad i :) ett och annat björnbär från vår kvällspromenad igår hamnade bland äpplena...

Smulpaj med choklad


1½ dl vetemjöl
1½ dl fiberberikade havregryn (det funkar säkert med vanliga havregryn också)
½ dl råsocker
1 dl rostade solrosfrön
100 gr smör (eller margarin)
100 gr god choklad (vi använde 70%-ig)

3 stora äpplen (discovery)
lite drygt ½ dl råsocker
½ dl björnbär (går säkert med vilka bär som helst dessutom kan man säkert ha mer bär i också)

Sätt ugnen på 200 grader.
Skala äpplena och skär dem i bitar, lägg i pajform tillsammans med bären och strö socker över. Ev kan man blanda sockret med lite potatismjöl om man har vätskefyllda bär.
Blanda allt till smuldegen och häll över äpplena.
Grädda i ugnen i ca 20 minuter. Njut med lite vispad gädde eller vanlijglass!!

Hoppas ni tycker lika mkt om den som vi gjorde :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

mums!

den inte bara ser väldigt god ut, den ser ut att smaka gudomligt, och enda sättet att ta reda på det är att göra en själv:D

ena sa...

helt riktigt, och vi rekommenderar den verkligen
kommer garanterat att göra den igen!!!