Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

onsdag, december 02, 2009

Moderniserad rullsylta

Börjar bli dags att planera julmaten... på måndag ska jag till Sjömagasinet o smaka på sill, rapport om det kommer väl nån dag i efterhand *s*

Idag har jag experimeterat i köket, rullsyltan var det fick sig en modernisering. Jag är inget stort fan av rullsylta och det beror nog tillstor del på att det är en rätt fet rätt. Visst, man kan leta upp en rulle som inte är lika fet som andra men ändå stör dendär vita fettranden mig... Idag blev det ett försök på att göra rullsylta på kycklingfilé, lite på grund av ett jolbord jag ska hjälpa till på där det finns de som inte äter fläskkött av olika anledningar.

Resultatet?? Jodå, provsmakande mamma o pappa sa helt omedvetna om varandra "den smakar rullsylta" och bättre kan väl betyget inte bli :)


Rullsylta på ena´s vis

Skär ut kycklingfilén till en relativt tunn skiva, snabbrimma den med 1 tsk salt o 1 tsk strösocker som blandas o stös på båda sidor, låt stå i kyl 1-2 timmar.
Torka sedan av överflödig vätska, lägg den på ett plastfolieark och strö över rikligt med krossad kryddpeppar. Rulla sedan ihop den tight, använd plasten som hjälp. Plasten ska sedan rullas runt "korven" och snurras ihop i ändarna så tight som möjligt. Vira sdan in korven i ett ark med aluminiumfolie och förslut det.
Koka i ca 15 minuter, vattnet ska täcka folierullen helt. Lyft ur kokvattnet (som itne behöver saltas) och låt rullen kallna helt innan du tar upp den ur all folie. Skör i tunna skivor och njut med en god senap :)

3 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Spännande! För oss oinvigda, vad är "standard"-rullsylta?
Undrar fröken Dill

ena sa...

inte så lätt att veta kanske *ler* men en traditionell rullsylta görs på rimmat sidfläsk där man rullar in kryddpeppar, binder ihop och sedan kokar. //ena

Tastecasting sa...

Vi är supernyfikna på vad du tyckte om sillprovningen på Sjömagasinet! Uppriktigt och ärligt uppskattas alltid :)