Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

måndag, mars 15, 2010

Plockmat/Snittar/förrätt

Kärt barn har många namn :)
Ett recept från nyårsminglet som jag faktiskt har glömt att blogga *erkänner*
Men, bättre sent än aldrig!!

Cheesecake med skaldjur

Botten:
75 g smör
200 g kavring

Fyllning:
200 g philadelphiaost
2,5 dl kesella
2 dl crème fraiche
200 g skalade räkor
200 g crabfish (eller skalade kräftstjärtar)
1 liten rödlök
1 knippa dill
1/2-1 tsk cayennepeppar
2 lime
salt och nymalen svart- eller vitpeppar
100 g röd rom

Smält smör och låt svalna. Smula brödet och kör med smör i mixer. Tryck ut degen i en form med löstagbara kanter, 24 cm i diameter. Ställ in i kylen, i minst en halvtimme.
Rör osten mjuk tillsammans med kesella och crème fraiche. Skär räkor och crabfish (alt.kräftstjärtar) i mindre bitar. Skala löken och hacka väldigt fint. Hacka dillen fint. Blanda alltsammans och smaksätt med cayenne, rivet skal och saft från lime. Smaka av med salt och peppar.
Bred fyllningen över botten. Täck med plastfolie och låt stå i kylen i 3-4 timmar. Dekorera med rom och dill före serveringen. Jag bredde ut ett tunt lager rom över hela kakan innan jag skar upp den, man kan också med fördel garnera med lite citron- eller lime-bitar.

Inga kommentarer: