Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

söndag, mars 28, 2010

Creolegryta...

Bjöd på en Creolegryta idag... till riktigt många :) och tre varianter dessutom...
Ska försöka återskapa receptet så gott det går, jag använde min nya kryddblandning "Burning Love" i min gryta men försöker få med de viktigaste kryddorna för er som inte köpte den idag ;)

Creolegryta med kyckling
4 port

450 gr kycklingfilé
2 msk kinesisk soja
1 stor gul lök
1 vitlök King solo
1 msk rapsolja
2-3 kryddiga korvar, helst choritzo
1 burk passerade (el krossade) tomater
1-2 morötter
1 bit rotselleri
1 burk kikärtor
1 burk majs
0,5-1 dl grädde (lakotsfritt alternativ havregrädde)

1,5 tsk clilipulver
1 tsk oregano
1 tsk timjan
0,5 tsk spiskummin
2 lagerblad
1 tsk brunt farinsocker

Börja med att skära kycklingen i bitar och marinera den i sojan, minst ½ timme.
Hacka löken o skär vitlöken i grova bitar, stek dem mjuka i oljan utan att ta färg, tillsätt rotselleri o morötter skurna i bitar samt tomaterna, i med alla kryddorna (använder du "Burning love" tar du 1 msk till en början...)
Häll på vatten om tomterna inte täcker alla grönsaker.
Låt småputtra under lock tills morötterna är genomkokta (ca 30 minuter) rör då och då.
Bryn kycklingen om du vill, det är inget som är nödvändligt och häll i den i grytan, låt puttra ca 15-20 minuter till innan du tillsätter kikärtor, majs samt grädde. Låt allt bli varmt medan du steker korven. Blanda i korven, smaka ev av med salt o peppar och det är klart att servera.

Vegetariskt alternativ

Jag bytte helt enkelt ut kycklingen mot kokta rödbetor skurna i klyftor och korven mot brynta champinjoner.Hade även i en burk vita bönor i mexikansk sås, antar att vanliga vita bönor i tomatsås samt lite mer kryddor kan ge samma resultat. Tillsatte sojan i grytan. Använder man havregrädde blir det en veganvänlig gryta :)


Till grytan hade jag en linsyogurt som bestod av sönderkokta röda linser, finrivna morötter, turkisk yogurt samt en örtolja. -1dl kokta linser, 1 riven morot och 2,5 dl yogurt, örtolja tills man får bra smak :)

Örtoljan
bestod av rejält med bladpersilja och lite vitlök som jag mixat med rapsolja och sen smakat av med salt o peppar. Denna olja var även marinaden till pastan.

Har jag missat något så hojta till, min hjärna har tagit någon form av semester så tankeverksamheten är inte riktigt som den ska :)

Inga kommentarer: