Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

fredag, augusti 12, 2011

sommarpaj

Sommarens godaste paj har här:

Lägg valfri frukt/bär i botten på en pajform.

Blanda i en bunke
2,5dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2-3 tsk vaniljsocker

Smält 100 g smör och häll ner i bunken
Knäck ett ägg och vispa lätt upp och häll ner i smeten.
Rör med slev (inte elvisp)

Häll över den goda (akta dig så att du inte äter upp all smet!!) smeten över bären.
Grädda i 200 grader i 20 min tills pajen blir lite lätt gyllenbrun på ovansidan.

Låt svalna något men ät gärna ljummen.
Servera med vaniljglass / vaniljsås eller vispgrädde

Inga kommentarer: