Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

torsdag, november 03, 2011

Pumpasoppa

Min pumpasoppa är en som mest kan liknas vid en väldigt mild och god tomatsoppa :)
Det går givetvis att stoppa i ännu mer pumpa om man har gott om det.
Stek ett gäng pumpatärningar, krydda med vitlök, citron, salt och peppar och ha som en topping -kanongott!!!

PUMPASOPPA (6-8 port)

2 gula lökar
600-700 gr pumpakött (utan skal och kärnor etc)
5 morötter
1 l tomatjuice
2 tsk salt
peppar
1 vitlök solo
3 msk torkad persilja
½ l vatten
½ l vispgrädde
ev lite chilipulver

Grovhacka löken och stek den mjuk i lite rapsolja, den ska inte ta färg.
Tillsätt pumpa och morötter skuret i bitar samt vitlöken finhackad eller riven och persilja.
Häll sedan på tomatjuice och vatten samt salta. Koka tills morötter och pumpa är helt mjuka, ca en halvtimme. Tillsätt mer vatten under tiden om det behövs, det ska täcka alla grönsaker hela tiden.
Häll på vispgrädden, mixa eller mosa soppan (beroende på hur slät du vill ha den) och smaka av med peppar, ev chili och salt.
Toppa med creme fraiche, knaperstekt bacon, fetaost, pumpatärningarna eller vad du känner för ;)

Inga kommentarer: