Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

lördag, december 03, 2011

3 december

Idag blir det inga bilder och inga beprövade recept utan lite som jag kanske ska testa :) (sen att jag lovat att dela med mig av recepten motiverar att blogga dem innan de testas *S*)

gissa temat ;)

Fudge med ingefära

350 g socker
50 g klar honung
50 g smör
1½ dl kondenserad mjölk
2 tsk vaniljsocker
75 g syltad ingefära

Värm allt utom ingefära och vaniljsocker försiktigt i en kastrull. Inte för varm platta. Koka upp, täck med lock och koka i 3 minuter.
ta av locket och koka till 116 grader. Ta av kastrullen från värmen, tillsätt ingefära och vanilj. Rör massan tills den ljusnat något, men inte för mycket.
Häll fudgen i en smörad form och kyl.
Skär i bitar och förvara mellan smörpapper i en tät burk.

******

Mandelkluster i söta omslag


100 g flagad mandel
150 g fin mörk choklad
2 msk fint hackad kanderad ingefära

Rosta mandeln i en torr stekpanna tills den är mycket lätt brynt.
Smält den hackade chokladen i ett vattenbad.
Rör ner mandel och ingefära och fyll blandningen i knäckformar.
Garnera ev med strösselstjärnor el liknande (skär stjärnor av ingefära och vänd i socker)
Ställ i kyl för att stelna.

*****

Inga kommentarer: