Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

torsdag, augusti 17, 2017

schnitzel, biff och limpa

Det här blir ännu ett veganinlägg. Som rubriken antyder i lite olika former, man kan faktiskt forma de flesta veganska smeter i vilken form man vill bara man anpassar tillagningstiden därefter.

Först ut är en så kallad vegansk schnitzel (varför ska vegansk mat jämföras med köttmat? Är den inte värd egna namn? Vegansk panerad klump? Skämt åsido, är man inte vegan kan man med fördel dubbelpanera den här med mjöl, ägg och till sist cornflakes. Veganer kör på bara cornflakes.

2,5 dl kokta kikärtor
2 msk olja
1½ dl ströbröd
2 tsk No Eggs eller fiberhusk
½ dl grönsaksbuljong
2 msk soja
½ tsk paprika
örtkryddor efter behag
1 krm svartpeppar
lätt krossade cornflakes till panering

Mixa ihop allt, låt gärna kikärtorna ha lite bitar kvar för mer tugg. Låt smeten stå och svälla 20-30 minuter och forma sedan lagom biffar och rulla cornflakes. Stek i rikligt med olja på medelvärme, serveras med fördel nystekta med citron, kapris och en vegansk bea.


Nästa variant går lika bra att göra i ugnen som en limpa eller korv som att steka som biffar i stekpannan. Seitanmjöl finns hos bland annat hosvissa hälsokostbutiker, butiker som vänder sig till veganer och såklart att skicka efter från div nätbutiker. Jag köpte mitt från apotea när jag ändå skickade efter annat där.

Seitanbiff

150 g kokta linser
120 g kokta morötter
1 buljongtärning
2 vitlöksklyftor -för mildare smak låt dem koka med linserna
1 msk vinäger
1 tsk ingefärspulver
½-1 tsk chiliflakes (el pulver)
½-1 tsk svartpeppar
½-1 dl soltorkad tomat
150 g seitanmjöl
150-175 ml varmt vatten

Mixa allt utom mjöl och vatten till en jämn massa i mixer. Tillsätt seitanmjöl och vatten -börja med mindre mängden och späd om det behövs- och knåda sedan degen väl. Minst 5 minuter så att glutentrådarna utvecklas ordentligt, ju mer man knådar desto bättre resultat så fuska inte där.
Forma biffar att steka i panna eller limpor att baka i ugn (175 grader i ca 1 timme) vill man göra "korvar" rullar man degen till önskad storlek, lägger den på ett plastfolieark. Rulla sedan ihop plasten tight runt korven. Plasten ska sen snurras ihop i ändarna så tight som möjligt. Vira sedan in korven i ett ark med aluminiumfolie och förslut det. Gräddas i 150-175 grader och rullas runt under tiden. Korven kan sedan med fördel stekas på lite för att få färg. Kyl helt innan man skivar den för finast skivor.
Utesluter man den soltorkade tomaten och kryddar med kryddpeppar får man ett fint alternativ till julskinka som med fördel kan senapsgriljeras efter att ha blivit nedkyld.




Inga kommentarer: