Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

tisdag, mars 30, 2010

Stinnkaketisdag

Så heter denna tisdag i påskveckan... Igår var det korvmåndag :)

Dagens påskpyssel blev hallongrottor utan hallon.

Gjorde som vanligt men hade äppelsylt (med kanel o kardemumma) i hälften av kakorna och i den andra hälften la jag en klick smaksatt honung i fördjupningen, imorgon ska håligheten fyllas upp med en chokladtryffel, så är i alla fall tanken :) då kommer förhoppningsvis en bild också ;)

HALLONGROTTOR
ca 50 st

250 g smör
1,5 dl strösocker
4,5 dl vetemjöl
1 dl marsanpulver (kallrörd)
1,5 tsk bakpulver

1 dl sylt... eller honung då...

Rör smör o socker mjukt. Tillsätt allt utom sylten o blanda till en smidig deg. Trilla kulor o lägg i form, jag väger dem o låter dem väga ca 20 gr stycket.
Gör en fördjupning i varje kula och fyll den med ca ½ tsk sylt.
Grädda i 175 grader ca 10 minuter.

Jag hade nån form av hjärnsläpp o satte ugnen på 125 grader -det tog sin lilla tid för kakorna att bli färdiga då ska erkännas :) 175 grader är verkligen att föredra!!!

Inga kommentarer: