Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

söndag, april 11, 2010

Långkokt högrev...

Provade att långkoka en fin högrev i ugnen tillsammans med grönt och min Wild Love. Inspirationen kommer från ICA´s fina kokbok om våra landskap o dess tillgångar... dock har jag modifierat receptet så det passa mig bättre :)


1 kg högrev i 2-3 cm cm tjocka skivor
2 morötter i bitar
1 stor gul lök i skivor
2 vitlökar king solo i bitar (ta en om du inte är lika modig som mig ;)
2½ dl Porter
2½ dl vatten
½ dl soja
2 buljongtärningar -jag har hittar en grönsaksvariant som är både ekologisk och fri från E621 från Biofood (säljs på Willy´s här i Skene...)
2 msk Wild Love (ni som inte har den får krossa ett par enbär, ta lite svartpeppar, timjan o paprika för en snarlik smak)

Lägg allt i en ugnsfast form, vätskan ska knappt täcka kött o grönsaker. Ställ in i 125 grader varm ugn o låt stå där i 4-6 timmar, köttet ska vara riktigt mört.

Sila av spadet och låt det koka ihop en stund (alternativt ta upp köttet och mixa spad o grönsaker till sås)häll i en ½ dl grädde och ½ dl creme fraiche samt smaka av med ett par matskedar gelé av något slag -jag hade en burk kvittengelé på pockade på uppmärksamhet men vinbärsgelé funkar säkert minst lika bra, om det behövs kan man reda av såsen med nån matsked maizsena...

Till detta serverade jag ett potatis och palsternacksmos (koka potatis o palsternacka mjuka, mosa och tillsätt varm mjölk/grädde o lite smör, smaka av med salt o peppar)

Som en liten topping stekt bacon, nästa gång blir det garanterat lite kantareller som får samsas med baconet.

Vid sidan om lite mer gelé...

En söndagsmiddag som både var nytänkande och traditionell på samma sätt och nu är jag kär i den av mina kryddor som jag haft svårast för själv :)

1 kommentar:

Fröken Dill sa...

Mmmmm vilket gott sätt att tillaga högrev. Klart intressant OM den 1/4 ko (nåja, troligtvis tjur-ungdjur) som vi beställt kommer under våren.
Hälsar fröken Dill