Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

lördag, november 13, 2010

Om Nom Nom Nom....

När man jobbar fredagskvällen och lördagskvällen får man hitta tid till mys på andra tider...
När man har en krasslig son med både ont i halsen och sår i munnen får man hitta på nåt som ger lust att äta trots allt...
När man vill testa Arlas nya chokladgrädde...
När man är grymt sugen på våfflor kombinerar man detta...

Och summan blev den kanske inte alldeles nyttiga frukosten "Våfflor á la marängsviss" :D
men... det är faktiskt lördag... och njutningsnerven ska ha sitt... och det här är nog det närmsta lördagsgodis sonen kommer idag :D

Våffelsmet (till en hel drös våfflor)


6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
200 g smält smör (eller, för all del -2 dl flytande margarin)
6 dl mjölk
2 dl vichyvatten

Blanda torra ingredienser, vispa i mjölk och smör till en jämn smet och rör sedan försiktigt i vichyvatten.
Grädda i våffeljärn. I mitt våffeljärn behöver jag inte smörja nåt alls... Grädda dem riktigt gyllene och frasiga.

Skiva ½ banan över en våffla, på med en klick vispad chokladgrädde, ringla ev lite chokladsås över och toppa med lite maränger (jag har hittat helt underbara pyttemaränger på ICA City i Borås), man kan även toppa med lite minimarschmallows...

Ät och njut!!!

Sonen klarade av att äta två ;)

Inga kommentarer: