Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

onsdag, november 24, 2010

Vad gör man med glögg man inte gillar??


Vi kör lite glöggproving jag och Lukas... Den barntillåtna varianten.
Hittills är det "Saturnus GodJulGlögg" som leder.
Den är i och för sig väldigt söt men det är ju å andra sidan all alkoholfri glögg...

Årets bottennapp blev Dufvenkroks Chilichokladglögg som var alldeles fel i smaken -för sötsliskig, chokladen kändes enbart syntetisk och chilieftersmaken var liten och relativt angenäm om det inte varit för övriga glöggkryddor...


Men så var det ju vad man gör med resten av glöggen som man inte vill dricka upp. Vi hällde den i en muffinssmet och fick riktigt goda glöggmuffins :)


GLÖGGMUFFINS ca 50 st små

250 g mjukt smör
4 dl strösocker
4 ägg
3 dl glögg
9 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker

Vispa smör och socker poröst, tillsätt äggen ett i taget.
Blanda torra ingredienser och tillsätt dem samt glöggen till äggsmeten.
Rör till en slät smet.
Fördela i muffinformar, för bästa resultat fyll dem inte till mer än hälften.
Grädda i 175 grader 12-15 minuter.

Jag hade lite glöggmarinerade russin som jag la i hälften av mina muffins för lite variation... man kan säkert lägga aprikoser och annan torkad frukt i glögg eller annan sprit ett par dygn och använda om man vill det...


Julbaket är med andra ord igång här :)

Kan ju också bero på att jag köpt mig en ny bakmaskin som snällt knådar mina degar och vispar min smet...

Inga kommentarer: