Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

måndag, december 06, 2010

6 december -veganmat

Jupp, så blir det idag!

Hade en vegan med på julbordet i lördags och hon blev så nöjd så nöjd...
Hittade inget vetegluten trots en massa letande i världsmetropolen Borås så det blev en champinjuonpaté med cumberlandssås som "huvudnummer"
Uppskattat även av andra än Ebba :)

CHAMPINJONPATÉ




1,5 dl kokt ris
1,5 dl kokta röda linser
500 g champinjoner
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
skalet av en apelsin
½ tsk spiskummin
½ tsk malen ingefära
salt och peppar
2,5 dl havregrädde (iMat tex..)
2 msk olja

Mixa svamp och lök till en slät massa. Bryn denna massa i oljan i en mkt varm panna.
Blanda med allt utom grädden och späd sedan med grädden till en lagom konsitens -inte för lös och inte för stabbig ;)
Häll i en välsmord brödform, vill du kan du bröa den också.
Grädda i 175 grader, 50-60 minuter (tills den känns kompakt)
Låt den svalna något innan du slår upp den ur formen.
Serveras varm eller kall, gärna med en god cumberlandssås till och med lite rostade solrosfrön strödda på toppen.

ENKEL CUMBERLANDSSÅS


400 gr svart vinbärsgelé (eller vinbärssylt om man råkar ha det hemma)
saft och skal av 1 apelsin
1 msk citronsaft
2 tsk senapspulver (typ Colmans)
2 krm malen ingefära
1 krm cayennepeppar
0,5 dl torr sherry
0,5 dl konjak el brandy

Blanda ihop allt och låt stå och mogna ett dygn eller två. Vill man göra den mer julsmakande byter man ut sherryn mot glögg.

2 kommentarer:

Räkfrossa sa...

ser asgott ut, sparar i min receptmapp :)

ena sa...

Det är verkligen gott :)
kommer fler veganrecept inom kort... och annat...