Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

söndag, december 05, 2010

5 december

jaha, så gick det med det. Hade nog tänkt mig att försöka skriva nåt varje dag i december men det höll ju bara i två dagar...

Idag har familjen firat andra advent genom att gå på julmarknad -två stycken hann vi med och om jag ska betygsätta dem får Torpa Stenhus julmarknad en 4 av 5 möjliga och Borås Museums en 3:a.

Har tjuvstartat med årets första julbord, mycket uppskattat av de som fick förmånen att äta sig mätta.
Hade givetvis alla *måsten* med men även en del nytt...
Grönkålssalladen blev populär, veganpiffad brysselkål likaså... champinjonpaté med cumberlandssås... tja, listan kan nog bli längre :)

Först ut av recepten blir grönkålssalladen som mår bra av att göras en dag eller två i förväg.

GRÖNKÅL OCH FIKONSALLAD
400 g färsk grönkål
1 gul lök
2 syrliga äpplen
6 torkade fikon
1,5 dl majonäs
2,5 dl creme fraiche
1-2 dl rostade solrosfrön
salt & peppar

Lägg fikonen i varmt vatten ca 1 kvart.
Dra bladen från stammarna på grönkålen och strimla den. Förväll den någon minut i kokande lättsaltat vatten, ta upp den och låt den rinna av.
Skiva löken i tunna skivor, likadant med äpplet.
Skiva fikonen.
Rör ihop majonäsen med creme fraichen och rör sedan ner alla andra ingredienser (spara gärna lite solrosfrön att strö över den färdiga salladen) och smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer: