Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

torsdag, oktober 16, 2008

Marängkaka på begäran ;)

Trots att kameran strejkar så lägger jag ut receptet nu...
Ju bättre choklad desto godare kaka tycker jag!


Marängkaka med choklad
Ugn 175 grader i ca 20 minuter

100 g smör
o,5 dl strösocker
0,5 dl farinsocker
2 äggulor
0,5 msk vatten
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
0,5 tsk vaniljsocker

100 gr choklad

2 äggvitor
1,5 dl socker

Rör smör och socker mjukt och blanda sedan i de andra ingredienserna. Bred ut smeten i en välsmord och bröad form (smeten ska vara ganska hård).
Smält chokladen och ringla över smeten, spara lite till ovansidan.
Vispa äggvitorna och socker till en marängsmet som du brer ovanpå kakan.
Grädda den i 175 grader ca 20 minuter.
Ringla restrerande choklad över kakan. Skär gärna upp den innan den svalnat helt.

Jag tycker den här kakan nästan är godast dagen efter man bakat den när kakbottnen satt sig och blivit något mitt emellan en mördeg och en sockerkaksdeg.

Men...det är svårt att hålla sig ifrån den så länge ;)

Inga kommentarer: