Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

lördag, juni 20, 2009

Ljummen potatissallad

Ännu ett recept *S*

till ca 4 personer (det här är svårt eftersom jag kör på känn...)

Dressingen först:

saft och zest av 2 citroner
2 äggulor
2-3 tsk honung el råsocker
1-1,5 dl kallpressad rapsolja (Gunnsarshögs är oslagbar *S*)
salt och peppar
ev lite finriven vitlök

Vispa ihop marinaden och låt stå medan du fixar resten.

8-10 st färskpotatisar
1 knippe rädisor
5-8 champinjoner
1/4 aubergine
1 knippe färsk gul el röd lök
1-2 små späda färska vitlökar

Skär den skrubbade potatisen i kvartar (eller fler delar om de är stora)och koka dem, dela ev rädisorna om de är stora och förväll dem i 3-4 minuter tillsammans med löken (som du halverat, spara lökstjälkarna till nån sås eller marinad). Hyvla auberginen med en osthyvel el liknande och salta lite på strimlorna. Rensa svampen och dela den i kvartar.
Grilla/stek auberginen och svampen -krydda inte! och blanda sedan med marinaden. Servera genast :) eller så snart som möjligt... den är godast varm/ljummen

Vill man är det jättegott att ha lättförvällda färska morötter, förvälld el grillad sparris (både grön o vit är god i -varför inte lite av varje, den vita förvälld och den gröna grillad) Man kan stort sett ha vilka grönsaker som helst i helt enkelt men hoppa inte över de förvällda rädisorna, de gör en del av salladen med sin milda smak.

Att koka rädisor ett par minuter tar bort en stor del av pepprigheten, prova gärna att koka ett par och ät dem varma med ett gott örtsmör -perfekt fredagsmys ;)

Inga kommentarer: