Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

onsdag, september 17, 2008

Gröna tomater

Var in till byn idag och hittade finfina gröna tomater. Inspirerad efter måndagens provjobbande så var jag bara tvungen att jobba vidare på ett recept...och resultatet blev då :

Tomatmarmelad

½ kg gröna tomater
5 dl syltsocker (lite fusk men det fungerar)
saft och skal (bara det gula) av en citron
1 vaniljstång

Blanda allt i en vid gryta. Koka upp på svag värme och låt sedan koka tills det ehla tjocknar till marmeladkonsistens. Burka upp.

Jättegott till ost, spec getostar typ röd caiprin...

3 kommentarer:

Anonym sa...

tomat och vaniljstång...

jag måste nog vänja mig tankemässigt vid den smakkombinationen innan jag vågar mig på att göra det:)

ena sa...

det är en ljuvlig kombination...dessutom kan man använda röda tomater om man vill ha en sötare marmelad.

Anonym sa...

det låter helt osannolikt:)

jag måste nog prova att göra det snart:D