Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

torsdag, juli 30, 2009

Fiskbullar, fiskbullar, ge mig mera fiskbullar...

Fast det var ju inte fiskbullar, det var fiskfärsbiffar... och man kan göra dem på stort sett vilken/vilka fisksorter man vill, tror dock att det kan bli lite mysko med sill...

Fiskfärsbiff:

1,5-2 portioner

1 tsk ströbröd
2 tsk mjölk
30 g riven ost
200 g valfri fisk, jag hade pangasiusfilé o lax
½ ägg (eller 1 litet)
3 msk finhackad färsk dill (el 2 tsk torkad)
ev 0,5 dl hackad gräslök (det var det inte i på camp)
vitlökspulver (½ tsk ungefär)
svartpeppar
salt

Finhacka fisken och blanda med allt det övriga, snåla inte med salt o peppar. Forma biffar och stek på medelvärme tills de är färdiga, ca 3 minuter på var sida...

Kall sås

1 dl turkisk yogurt
1-2 msk sweet chilisås (eller mer om du känner för det)
0,5 dl krossad ananas med spad (eller mer *S*)

Blanda allt!!


På camp serverade vi kokt ris till, potatis kan säkert funka det med (det var grundtanken...) vitkålssallad var det också och en vanlig grönsallad...

Vitkålssallad
en rejäl skål...

7 hg finstrimlad vitkål (använd osthyveln)
1 dl rapsolja
2 msk ättika 24%
0,5 dl vatten
1 tsk strösocker
salt o peppar

Värm olja, ättika, vatten o socker tills sockret smälter. Blanda med vitkålen o krydda med salt o peppar... ev lite hackad persilja om du är på det humöret (det var ena inte på camp)
Låt stå ett par timmar innan servering...

Inga kommentarer: