Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
37-årig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 så jag kan numera titulera mig som caféägarinna :)

torsdag, juli 30, 2009

Fiskbullar, fiskbullar, ge mig mera fiskbullar...

Fast det var ju inte fiskbullar, det var fiskfärsbiffar... och man kan göra dem på stort sett vilken/vilka fisksorter man vill, tror dock att det kan bli lite mysko med sill...

Fiskfärsbiff:

1,5-2 portioner

1 tsk ströbröd
2 tsk mjölk
30 g riven ost
200 g valfri fisk, jag hade pangasiusfilé o lax
½ ägg (eller 1 litet)
3 msk finhackad färsk dill (el 2 tsk torkad)
ev 0,5 dl hackad gräslök (det var det inte i på camp)
vitlökspulver (½ tsk ungefär)
svartpeppar
salt

Finhacka fisken och blanda med allt det övriga, snåla inte med salt o peppar. Forma biffar och stek på medelvärme tills de är färdiga, ca 3 minuter på var sida...

Kall sås

1 dl turkisk yogurt
1-2 msk sweet chilisås (eller mer om du känner för det)
0,5 dl krossad ananas med spad (eller mer *S*)

Blanda allt!!


På camp serverade vi kokt ris till, potatis kan säkert funka det med (det var grundtanken...) vitkålssallad var det också och en vanlig grönsallad...

Vitkålssallad
en rejäl skål...

7 hg finstrimlad vitkål (använd osthyveln)
1 dl rapsolja
2 msk ättika 24%
0,5 dl vatten
1 tsk strösocker
salt o peppar

Värm olja, ättika, vatten o socker tills sockret smälter. Blanda med vitkålen o krydda med salt o peppar... ev lite hackad persilja om du är på det humöret (det var ena inte på camp)
Låt stå ett par timmar innan servering...

Inga kommentarer: