Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

lördag, augusti 01, 2009

Köttfärslimpa...

Så blev det kväll på torsdagen och dags för köttfärslimpa :) rödlöken vi hackade till den fick mina ögon att tåras så till den milda grad att de utanför trodde vi grälade så jag fick nog... Men så var inte fallet!!

Köttfärslimpa

500 g köttfärs
1 röd lök, hackad o stekt
0,5 dl ströbröd
1,5 dl mjölk
1 ägg
1 msk senap
1 msk kapris
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Låt ströbrödet svälla i mjölken minst 5 minuter. Blanda sedan ihop alla ingredienser, stek av ett litet smakprov o justera kryddningen.
Forma en limpa och kör sedan i 175 grader varm ugn ca 45 minuter.

Sås

2 dl grönsaksbuljong
1 dl grädde
3 msk maizena
0,5 dl hackad gurka (bostongurka)
salt o peppar
ev örtkryddor

Koka upp buljong med grädde, red av med maizenan, låt såsen koka upp och tillsätt sedan gurkan. Smaka av med salt o peppar

Servera med kokt potatis o en grönsallad. Tror att inlagd gurka skulle smaka bra till det hela också...

Inga kommentarer: