Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

lördag, augusti 01, 2009

Kycklinggryta...

Så var det veckans asiatiska inslag... kycklinggryta med kokos o lime...o en massa annat men ändå väldigt enkel att tillaga. Glöm inte att rosta kokosflingorna du serverar vid sidan om, det blir en helt annan fantastisk smak om du gör det!!

Kycklinggryta
4 portioner ungefär...

500 g kycklingfilé
1,5 dl kokosmjölk
1,5 dl grädde
1,5 dl grönsaksbuljong
0,5 röd chilifrukt (eller smaka dig fram med den, ta bort kärnor och hinnorna ihuti o finstrimla)
rivet skal o saft av 1 lime
1 stängel citrongräs -finstrimlad
50 g knaperstekt bacon
3 msk maizena
1 vitlöksklyfta
salt, svartpeppar och persilja

1-2 dl rostad kokos att servera vid sidan om.

Stek kycklingfilén, salt o peppra på den.
Häll över kokosmjölk, grädde o buljong samt tillsätt citrongräs, lime o chili o låt puttra en stund. Red av med maizenan (blanda den med lite kallt vatten i häll i). Tillsätt baconet.
Smaka av med mer salt o peppar om det behövs o ös i en driva finhackad persilja. Vill man kan man ha i lite av den rostade kokosen man serverar vid sidan om...

På camp hade vi pasta till, ris var tanken men det blev en rokad där *s*

Inga kommentarer: