Om mig

SKENE, Västra Götaland, Sweden
Jag vill helst kalla mig mathantverkare...tänker mkt på mat...letar o samlar recept som jag ändå inte använder... Gillar att använda mig av närproducerade råvaror, mkt ekologiskt... Drömmen om ett eget företag blev verklighet den 1 april 2012 då jag öppnade eget café, tyvärr så blev jag av olika orsaker tvungen att stänga ner det den 18 december 2015. Jag lagar fortfarande en massa mat och intentionen är att dela med mig av fler recept... Det går väl si och så men ibland så händer det 😝

lördag, maj 09, 2009

Gyllengul saft....

Igår gjorde vi citronsaft på två citroner som egentligen skulle varit till Häggblomssaft, dock har det regnat för mkt för att det skulle kunna gå att plocka häggblommorna än...


Citronsaft


Koka 5 dl vatten med 4 dl strösocker samt skalet (bara det gula) från en citron i ca 10 minuter och låt svalna något. Pressa saften ur citronerna under tiden. Häll sedan i citronsaften i den kokta saften, sila saften(jag använder ett vanligt durkslag för att få med lite av fruktköttet), tillsätt ev atamon (den brukar dock inte bli spec långvarig...) och häll upp på rena flaskor. Det blir ca 7 dl av den här satsen.
Saften blir både söt, syrlig o lite lite besk... en underbar dryck när man vill ha nåt fräscht en varm sommardag...


Idag har vi gjort en annan variant på saften, en variant som blev lite bittrare.. dessutom la vi till lite vanilj för att det skulle bli riktigt lyxigt :)

Citrussaft med vanlij



3 citroner
2 apelsiner
1 blodgrapefrukt
1 vaniljstång
12 dl strösocker
15 dl vatten

Koka vatten, socker, vanlijstång (dela på den o skrapa ur fröna) o skalet (bara det gula) från samtliga citrusfrukter i 10-15 minuter.
Pressa ur saften ur frukterna, häll juicen från frukterna i den kokta sockerlagen, sila (återigen i ett durkslag om du vill ha med lite svarta prickar från vanlijen o lite fruktkött), tillsätt atamon (läs proportionerna på flaskan), häll upp på rena flaskor. Blanda en del med vatten o bara njut *s*

Inga kommentarer: